پیگیری مشتریان و مشترکین با استفاده از پاسخگوی اتوماتیک (ایمیلهای خودکار)، برای افزایش فروش زیاد مهم است، زیرا پیش از خرید شخص از سایت شما، معمولا باید چندین تماس برقرار شود.
در ایمیل تعقیب برای مشترکین جدیدی که هنوز از شما خرید نکردهاند، میتوانید توصیه خود را مجدد تکرار کنید و مجددا درخواست خرید را مطرح نمایید. بلافاصله پس از ثبت اسم مشترکین جدید، ایمیل پیگیری را ارسال کنید، و کاری کنید لغایت آنها به دلیلی در همان روز ثبت نام، دوباره به سایت شما بازگردند. میتوانید ایمیل دنبال را سه روز بعد از اولین بازدید مشترکان از سایت خود ارسال کنید و نتایج به دست آمده از دو طریق را با یکدیگر سنجش کنید.
پیگیریهای مربوط به مشتریان موجود نیز به همان اندازه اهمیت دارد. در واقع، آزمونها نشان میدهد که اگر فرصت دیگری به مشتریان دیتا شود، ۳۰ درصد از آنها دوباره خرید خواهند کرد. این کار به شما کمک میکند لغایت روابط مفید و طولانیمدتی را با مشتریان برپایی کرده و از این طریق میتوانید محصولات دیگر (backend products) پیوسته با خرید اصلی را به آنها پیشنهاد دهید. میتوانید ارسال رهنمود محصولات سایر (backend offer) بی درنگ پس از اتمام خرید را با ارسال این پیشنهاد، سه روز بعد از خرید سنجش کنید لغایت مشخص شود که کدام روش موجب جذب مشتری مجدد (repeat business) میشود.
مزایای تست چندنسخه یا اسپلیت (Split Testing)
در سررسید آزمایش سایت، باید تنها یک مورد را در هر زمان آزمایش کنید تا دقیقا متوجه شوید که کدام تغییر، بر نتایج کارایی گذاشته است. در طریق تست چندنسخه که به آن A/B Test یا امتحان نسخهی الف/نسخهی ب هم گفته میشود، دقیقا همین کار انجام میشود. در این روش، مخاطبان سایت به دو گروه تقسیم میشوند، و برای نمونه، در دورهی زمانی دقیقا یکسانی، از یک عنوان و تیتر برای یک گروه، و از عنوان دیگری برای گروه دیگر استفاده میشود.
این روش، راهبرد ایدهآلی برای تست تمام کسبوکارهای آنلاین است، ولی به طور ویژه، برای وبسایتهای جدید که شدامد کمتری دارند مفید است، زیرا روش بسیار خوبی برای به دست آوردن نتایج دقیق آزمون، بدون توجه به میزان ترافیک سایت است. در اینجا با مثالی نشانه میدهیم که این روش چگونه عمل میکند.
اگر بخواهید عناصری از نامهی فروش خویش را تست کنید، باید نامهی فروشی که بهترین عملکرد را دارد، به عنوان نسخهی «کنترل» در عقیده بگیرید، یعنی معیاری که تمام آزمایشها بر پای بست، آن اندازهگیری میشوند.
برای نمونه، برای آزمایش یک عنوان جدید، باید یک صفحه وب جدید بسازید که دقیقا مانند صفحهی ترغیبی اصلی شما باشد و تنها تفاوت آن، عنوان جدیدی باشد که در آن به کار رفته است. با به کارگیری نرمافزار ویژهی تست میتوانید در دورهی زمانی دقیقا یکسان، نیمی از مشتریان را به صفحهی کهن و نصف دیگر را به صفحهی جدید هدایت کنید. برای نمونه، اگر دو مشتری با نامهای باب و جین دارید، نرمافزار آزمایش موجب میشود تا بر روی آدرس وبسایت (URL) یکسان، باب نامهی فروش «الف» را تماشا کرده و در همان موعد جین نامهی فروش «ب» را تماشا کند. دیگر مشتریهای شما نیز به همین ترتیب، به طور مساوی وسط دو نامهی فروش متفاوت، تقسیم میشوند.
اگر از طریق ردگیریِ (tracking) شمار بازدیدکنندگانی که به هر صفحه وارد شدهاند و تعداد فروش انجام شده در هر صفحه، متوجه شوید که نامهی فروش دارای عنوان جدید، به میزان ۱۵ درصد، بازدیدهای اکثریت را به فروش تبدیل میکند، مشخص میشود که عنوان جدید موثرتر است. سپس میتوانید سایر عناصر نامهی فروش را یک به یک آزمایش کنید و به تدریج پروسه فروش را تنظیم نمایید.
با به کارگیری این نرمافزار، میتوانید دو نامهی فروش متفاوت را در طول یک دورهی زمانی آزمایش کنید. اگر به جای استفاده از این نرمافزار، از یگانه از عنوانها در درازا چند هفته بهرهگیری کنید و سپس طی چند هفتهی بعد متعلق به از عنوان سایر بهرهگیری کنید، چه رخ خواهد داد؟ اگر مثلا در یگانه از این دورههای آزمایش، تعطیلات مهمی هستی داشته باشد، و در دوره زمانی دیگر چنین تعطیلاتی وجود نداشته باشد؟ افزایش آمار بازدید سایت یا اگر رخداد بزرگ تلویزیونی فقط در یکتا از دورههای تست رخ دهد؟ اگر هر یک از این شرایط موجب شود لغایت کسان اقلیت در درازا گرد از دورههای زمانی آزمایش، از اینترنت بهرهگیری کنند، نتایج به دست آمده الی کران زیادی منحرف و مخدوش خواهد شد.
با استفاده از نرمافزارهایی همانند موارد زیر، به سادگی میتوان آزمایشهایی بنیادین را سپریدن داد:
WebTrends 7 طیف وسیعی از خدمات آزمونگری (Testing) را در ازای هزینهای اولیه که یک بار پرداخت میشود و یا هزینهای ماهیانه ارائه میدهد. همچنین میتوانید از خدمات این نرم اسباب به صورت آزمایشی و مجانی استفاده کنید. این نرم اسباب به شما امکان میدهد لغایت از آزمایش چندنسخه نیز فراتر رفته و چند باره متفاوت را به طور همزمان تست کنید. میتوانید تحلیل کنید که دقیقا چه ترکیبی از عناصر (برای نمونه، ترکیب عنوانی خاص و محل قرارگیری توصیه opt-in) بهترین عملکرد و نتیجه را به پیگیری دارد.
Offermatica نیز مشابه WebTrends 7، به شما امکان میدهد تا آزمایش چندنسخه و تست چندمتغیره را اتمام دهید. قیمت این نرمافزار بر اساس هزینهای مشخص برای هر بازدیدکننده تعیین میشود و میتوانید قبل از خرید، خدمات آن را از طریق نسخهی نمایشی رایگان، آزمون کنید.
نرمافزار ClickTracks به شما امکان میدهد تا واکنش به آزمونهای خویش را ردیابی کرده و متوجه شوید که بازدیدکنندگان از کجا میآیند و چگونه در میانی صفحات سایت شما جابهجا میشوند. شما میتوانید به چهره رایگان از محصولات شرکت تولیدکنندهی این نرم افزار استفاده کنید و سپس بسته به نیازهای خود، هزینهای اولیه یا هزینهای ماهیانه را پرداخت نمایید.