بزرگترین مفهوم اسرارآمیز زمان ما این است که هنوز مرزهای مشخص نشدهای برای در نوردیدن و اختراعات زیادی برای اختراع کردن وجود دارد. در کتاب صفر تا یک، پیتر تیل کارآفرین مشهور و سرمایهگذار بزرگ به ما نشان میدهد چطور برای خلق این موارد جدید راههای منحصر بهفرد و تازهای پیدا کنیم.
او میگوید کسبوکارهایی که دارای ایدههای نوینی بودهاند، تنها یکبار برای همیشه اتفاق افتادهاند و هرگز دوباره توسط صاحبانشان تکرار نمیشوند. مثل کاری که بیل گیتس در ایجاد سیستمعامل یا لری پیج در بهوجود آوردن موتورهای جستوجو انجام دادهاست. قهرمانان آینده در بازار رقابتی امروز برنده نمیشوند. آنها از مقایسه و رقابت فرار میکنند، چرا که تجارت آنها منحصربهفرد خواهد بود.
کتاب از صفر به یک اثر پیتر تیل کارآفرین موفق و یکی از سرمایهگذاران فیس بوک است. ایده اصلی این کتاب تمرکز بر این نکته در دنیای کسبوکار است که خلق چیزی جدید اتفاق بیفتد، نه تکرار ایدههای قبلی و اجرا شده. با این کار کسبوکار مورد نظر از ۰ به سمت ۱ حرکت میکند. درحالیکه تقلید از کارها و ایدههای دیگران کسبوکار را از یک به نقطه ی دیگری می برد. به عقیدهی پیتر تیل در استارتاپ ها حرکت باید از صفر به یک اتفاق بیفتد تا ارزش ایجاد شود و کسبوکاری ارزشمند و قابل پیشرفت بهوجود بیاید.
این کتاب می گوید برای موفقیت در یک استارتاپ باید یک فرآورده ی انحصاری داشته باشید که در آینده بتواند سود تولید کند. در متن این کتاب به واژه ی مونوپولی monopoly به مفهوم یک کالا یا خدمت انحصاری تاکید زیادی شده است. کتاب با این مفهوم آغاز میشود که چرا داشتن کالا یا محصول انحصاری تا این حد حساس و دارای اهمیت است.
سپس در مورد موقعیت استارتاپ صحبت میکند که چطور باید شرایطی را فراهم کنیم که نوعی از یک شرکت صفر به یک را داشته باشیم. اینجا توصیه ی کتاب این است که ما به خودمان نگاه کنیم و بنا به موقعیت موجود این مسیر را پیدا کنیم. درنهایت میخواهیم به اینجا برسیم که واقعا چطور میشود فرآوردهی منحصر بفردی ایجاد کرد.
در بخشهای بعدی کتاب به این نکته پرداخته میشود که حالا چطور از ایدهی منحصربفرد خود حمایت و پشتیبانی کنیم. طوریکه بتوانیم آنرا حفظ کنیم و در آینده از آن سود کسب کنیم. سودی پایدار که در روند پیشرفت کسبوکار همچنان باقی بماند.
ویدیوی زیر بهطور خلاصه نکات اصلی و مهم کتاب را بهتصویر میکشد.
کتاب صفر به یک به ۱۴ بخش تقسیم شده است. هر یک از این بخشها به موضوعی میپردازد که اینجا بهصورت فهرست وار به چند بخش از آن اشاره میکنم.
نویسنده در مقدمه میگوید لحظات صفر تا یک در دنیای کسبوکار فقط یک بار روی میدهد. اگر بخواهید از صاحبان کسبوکارهای قبلی تقلید کنید، نکتهای نمیآموزید. قطعا کپی کردن از روی کارهای قبلی کار سادهتری است. انجام کاری که از قبل میدانیم به چه صورت انجام میشود، ما را از یک به n هدایت میکند، در حالیکه خلق چیزی جدید ما را از نقطه صفر به یک میبرد. عمل خلق منحصربهفرد است و نتیجهی آن اتفاقی تازه و غریب خواهد بود.
نظر پیتر تیل دربارهی اهمیت و شاخص بودن آینده این است که ما نمیدانیم در آینده دنیا چگونه است و شرایط چیست. هیچکس نمیتواند آینده را بهدقت پیشبینی کند. درواقع آینده به میزان تغییراتی که اتفاق میافتد به ما نزدیک است. این چالش روبهرو شدن با آینده است.
پیتر تیل در این بخش به تغییرات مهم و عمدهای که در فاصلهی سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ برای اقتصاد جهان همزمان با جا افتادن استفاده از اینترنت اتفاق افتاد، پرداخته است. درنهایت آن چیزی که از نگاه او اهمیت دارد، رویکرد نگاه رو به آینده است. او دربارهی راهاندازی پیپال در این فصل بهتفصیل صحبت کردهاست.
او به این نکته اشاره میکند که رقابت در مقابل انحصار است. اگر کسبوکاری بتواند دستاورد منحصربهفردی داشته باشد، دیگر رقابت برای او معنادار نخواهد بود. یک مثال خوب برای این امرگوگل است که بهقدری خدمات باکیفیت ارائه میدهد که هیچ شرکتی یارای رقابت با آن را ندارد. منظور از انحصاری بودن کالا یا خدمات نیز همین است.
خلاقیت انحصاری به معنای محصول جدیدی است که فایدهای برای افراد دارد و سودی هم به خالق خودش میرساند. نویسنده به داشتن محصول انحصاری اعتقاد جدی دارد و معتقد است افتادن در چرخهی رقابت مانع شکوفایی کسبوکار میشود.
منظور پیتر تیل از این بخش، تاکید بر حرکت آهسته و پیوسته در جریان کاری است. استارتاپها بیش از آنکه به فکر درآمد و کسب سود بیشتر در بازهی کوتاهتر باشند، باید به فکر حفظ جریان سودآوری خود در آینده باشند. چنین استارتاپهایی دوام خواهند آورد و میتوان به آیندهی آنها امیدوارتر بود.
بحث برانگیزترین سؤال در تجارت این است که موفقیت در گرو شانس بیشتر است یا مهارت و توانایی بالاتر. افراد کمی نظیر استیو جابز، جک دورسی و ایلان ماسک توانستند شرکتهای بیلیون دلاری ایجاد کنند. اگر موفقیت بر مبنای شانس بود، احتمالا این شرکتها وجود خارجی نداشتند.
در این بخش نویسنده از قانون توان صحبت میکند و میگوید این قانون عالم است. پول پول میآورد و موجب رشد نمایی میشود. به هرکس داراتر است، بیشتر داده خواهد شد.
انسانها از اسرار هراس دارند، چون اطمینانی به درستی آنها ندارند. اما واقعیت این است که شناختهشدهترین موفقیتهای امروز، حاصل ایدههای عجیب و غریب و ناشناختهی پیشین هستند. پس نباید از راز و رمزها و ناشناختهها هراس داشت و باید از آنها استقبال کرد. سؤال بسیار مهمی که در این بخش مطرح میشود این است: چه موضوع مهمی هست که عدهی بسیار کمی بر سر آن با شما توافق دارند؟
این بخش دربارهی اصول اصلی ایجاد یک شرکت صحبت میکند که اگر اشتباهی در آن رخ بدهد، اصلاح آن در آینده دشوار خواهد بود. موضوعاتی مانند انتخاب شریک مناسب، تعداد شرکا و بنیانگذاران استارتاپ و تعیین مالکیت، تصرف و ادارهی شرکت و قوانین حاکم بر آن در این بخش بیان شده است.
پیتر تیل متولد سال ۱۹۶۷ در فرانکفورت آلمان، بنیانگذار پی پال PayPal در سال ۱۹۹۸ است. او از اولین سرمایهگذاران فیسبوک است و در سال ۲۰۱۴ در فهرست ثروتمندان جهان قرار گرفت. پیتر تیل کارنامهی درخشانی در خلق کسبوکارهای موفق دارد. طوریکه یک کارآفرین مشهور و موفق جهانی است.
در سنین نوجوانی به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۱۹۸۹ در رشته فلسفه از دانشگاه استنفورد فارغالتحصیل شد. جالب است بدانید که شطرنج یکی از علاقمندیهای او محسوب میشود و در جوانی مهارت زیادی در این بازی داشته است.
این کتاب دارای ترجمههای بسیار متنوعی است و بارها در ایران ترجمه شده و توسط ناشران مختلفی به چاپ رسیده است. اما اولینبار در سال ۱۳۹۴ تحت عنوان "از صفر به یک : نگاهی به شرکتهای استارتاپ در «سیلیکان ولی» و نقش آنها در تجسم آینده" توسط حسین راسی ترجمه و در انتشاراتهستان منتشر شده است.
عنوان این کتاب بهصورت "صفر به یک: یادداشتهایی درباره استارتاپها: چگونه باید آینده را ساخت" یا عنوان کوتاه "از صفر به یک" یا "صفر تا یک" توسط دیگر مترجمان در نشرهای مختلف ترجمه شده است. ناشرانی که این کتاب را به چاپ رساندهاند، عبارتاند از:
تعداد قابل توجهی از فروشندگان آنلاین کتاب، ترجمهی زینب عفتی از نشر شمشاد را قابل قبول دانسته و برای فروش روی وب سایت خود قرار دادهاند. در مجموع باتوجهبه سابقهی ناشران و همچنین نظرات خوانندگان دربارهی ترجمههای مختلف، بهنظر میرسد روانترین ترجمهها متعلق به حسین راسی که اولین ترجمهی کتاب را انجام داده است و همچنین ترجمه زینب عفتی باشد. همچنین در ردهی بعدی ترجمهی منتشر شده از نشر نوین نیز مورد توجه تعدادی از خوانندگان کتاب واقع شده است.