در ماه های اخیر شاهد انتشار گزارش ها و شایعات زیادی مبنی بر عرضه گوشی های سری پیکسل 3a در سال 2019 بودیم. دیروز این محصولات به Google Play Developer Console Device Catalog اضافه شدند (مشخصات گوگل پیکسل 3a و پیکسل 3a XL لو رفت).
به تازگی گوشی پیکسل 3a در فروشگاه اینترنتی گوگل حضور پیدا کرده است. بر اساس اعلام وبسایت Android Police، این دستگاه دیروز دوبار در فروشگاه این غول جستجوی اینترنتی مشاهده شده است.
اولین بار شاهد حضور نام گوگل پیکسل 3a در بخش گوشی های هوشمند بودیم و برای بار دوم، نام این اسمارت فون در بخش قاب های این شرکت قرار گرفته است.
شایعات و گزارش های زیادی مشخصات فنی این گوشی های هوشمند را فاش کرده اند؛ با این حال گوگل در رابطه با این محصولات اطلاعاتی را در اختیار رسانه ها قرار نداده است.
انتظار می رود گوشی گوگل پیکسل 3a به صفحه نمایش 5.6 اینچی با رزولوشن 2220 × 1080 پیکسل مجهز شود که دارای نسبت تصویر 18.5:9 است. قدرت این محصول توسط چیپست کوالکام اسنپدراگون 670 تامین می شود.
گوگل برای این گوشی پایین رده خود 4 گیگابایت رم به همراه 64 گیگابایت حافظه داخلی در نظر می گیرد. از دیگر مشخصات این محصول می توان به سیستم عامل پیش فرض اندروید پای و باتری 3000 میلی آمپر ساعتی اشاره کرد.
دیگر گوشی میان رده گوگل، پیکسل 3a ایکس ال دارای یک صفحه نمایش 6.0 اینچی با رزولوشن 2160 × 1080 پیکسل است. قدرت این دستگاه را پردازنده اسنپدراگون 710 تامین می کند. 4 گیگابایت رم، 64 گیگابایت حافظه داخلی و سیستم عامل پیش فرض اندروید پای دیگر مشخصات این محصول را تشکیل می دهند.
انتظار می رود این دو گوشی هوشمند گوگل دارای دوربین اصلی تکی و پردازنده کمکی Pixel Visual Core باشند.
به گفته «یانگ چائوبین» رئیس خط تولید 5G هوآوی این شرکت بیش از ۱۰ سال است سرمایهگذاری روی فناوری 5G را آغاز کرده و هواوی دستکم ۱۲ ماه از رقبایش جلوتر است. در حال حاضر این برند بیش از ۲۵۷۰ پتنت اساسی در این حوزه را در اختیار خود دارد. به گفته چائوبین، این غول فناوری چینی بیش از ۳۰ قرارداد تجاری مرتبط با این فناوری را به امضا رسانده و افزون بر ۴۰ هزار آنتن تقویتکننده 5G در سراسر جهان به فروش رسانده است.
در مدت زمان 10 سال تعداد کاربران فناوری 3G به ۵۰۰ میلیون رسید و این رکورد برای فناوری 4G، فقط ۵ سال بود. پیشبینی میشود فناوری 5G در مدت زمان ۳ سال به این تعداد کاربر برسد. انتظار میرود در سال ۲۰۱۹، بیش از ۵۰ کشور جهان طول موج شبکه 5G را آزاد کنند. به گفته چائوبین، شرکت هواوی قدرتمندترین، سادهترین و همچنین هوشمندترین تجهیزات شبکه 5G در جهان را توسعه داده است.
اخیرا معمار ارشد اپراتور BT در انگلیس اعلام کرد:
در حال حاضر، تنها تامینکننده واقعی 5G شرکت هواوی است.
این شرکت در بیش از ۱۷۰ کشور و منطقه فعالیت دارد و در ۳۰ سالی که از فعالیت جهانی این شرکت میگذرد، سابقه امنیتی بسیار خوبی داشته است.
محروم کردن هواوی و ایجاد مشکل برای رقابت منصفانه، افزایش هزینههای اپراتورهای آمریکایی در راهاندازی شبکههای ارتباطی جدید و همچنین کاهش سرعت توسعه فناوری 5G را در پی خواهد داشت.
یکی از مقامهای ارشد اپراتورکانادایی Telus گفته است:
حضور هواوی در بازار رقابت فناوری 5G میتواند باعث شود هزینههای این بخش از صنعت دستکم ۱۵ درصد کاهش پیدا کند.
به گزارش موسسه GSMA، بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، اپراتورهای فعال در آمریکای شمالی در حدود ۱۳۶ میلیارد دلار هزینه سرمایهای خواهند داشت. اگر هواوی بتواند آزادانه در این بازار رقابت کند، در این بخش صرفهجویی در حدود ۲۰ میلیارد دلار میشود.
پیگیری مشتریان و مشترکین با استفاده از پاسخگوی اتوماتیک (ایمیلهای خودکار)، برای افزایش فروش زیاد مهم است، زیرا پیش از خرید شخص از سایت شما، معمولا باید چندین تماس برقرار شود.
در ایمیل تعقیب برای مشترکین جدیدی که هنوز از شما خرید نکردهاند، میتوانید توصیه خود را مجدد تکرار کنید و مجددا درخواست خرید را مطرح نمایید. بلافاصله پس از ثبت اسم مشترکین جدید، ایمیل پیگیری را ارسال کنید، و کاری کنید لغایت آنها به دلیلی در همان روز ثبت نام، دوباره به سایت شما بازگردند. میتوانید ایمیل دنبال را سه روز بعد از اولین بازدید مشترکان از سایت خود ارسال کنید و نتایج به دست آمده از دو طریق را با یکدیگر سنجش کنید.
پیگیریهای مربوط به مشتریان موجود نیز به همان اندازه اهمیت دارد. در واقع، آزمونها نشان میدهد که اگر فرصت دیگری به مشتریان دیتا شود، ۳۰ درصد از آنها دوباره خرید خواهند کرد. این کار به شما کمک میکند لغایت روابط مفید و طولانیمدتی را با مشتریان برپایی کرده و از این طریق میتوانید محصولات دیگر (backend products) پیوسته با خرید اصلی را به آنها پیشنهاد دهید. میتوانید ارسال رهنمود محصولات سایر (backend offer) بی درنگ پس از اتمام خرید را با ارسال این پیشنهاد، سه روز بعد از خرید سنجش کنید لغایت مشخص شود که کدام روش موجب جذب مشتری مجدد (repeat business) میشود.
مزایای تست چندنسخه یا اسپلیت (Split Testing)
در سررسید آزمایش سایت، باید تنها یک مورد را در هر زمان آزمایش کنید تا دقیقا متوجه شوید که کدام تغییر، بر نتایج کارایی گذاشته است. در طریق تست چندنسخه که به آن A/B Test یا امتحان نسخهی الف/نسخهی ب هم گفته میشود، دقیقا همین کار انجام میشود. در این روش، مخاطبان سایت به دو گروه تقسیم میشوند، و برای نمونه، در دورهی زمانی دقیقا یکسانی، از یک عنوان و تیتر برای یک گروه، و از عنوان دیگری برای گروه دیگر استفاده میشود.
این روش، راهبرد ایدهآلی برای تست تمام کسبوکارهای آنلاین است، ولی به طور ویژه، برای وبسایتهای جدید که شدامد کمتری دارند مفید است، زیرا روش بسیار خوبی برای به دست آوردن نتایج دقیق آزمون، بدون توجه به میزان ترافیک سایت است. در اینجا با مثالی نشانه میدهیم که این روش چگونه عمل میکند.
اگر بخواهید عناصری از نامهی فروش خویش را تست کنید، باید نامهی فروشی که بهترین عملکرد را دارد، به عنوان نسخهی «کنترل» در عقیده بگیرید، یعنی معیاری که تمام آزمایشها بر پای بست، آن اندازهگیری میشوند.
برای نمونه، برای آزمایش یک عنوان جدید، باید یک صفحه وب جدید بسازید که دقیقا مانند صفحهی ترغیبی اصلی شما باشد و تنها تفاوت آن، عنوان جدیدی باشد که در آن به کار رفته است. با به کارگیری نرمافزار ویژهی تست میتوانید در دورهی زمانی دقیقا یکسان، نیمی از مشتریان را به صفحهی کهن و نصف دیگر را به صفحهی جدید هدایت کنید. برای نمونه، اگر دو مشتری با نامهای باب و جین دارید، نرمافزار آزمایش موجب میشود تا بر روی آدرس وبسایت (URL) یکسان، باب نامهی فروش «الف» را تماشا کرده و در همان موعد جین نامهی فروش «ب» را تماشا کند. دیگر مشتریهای شما نیز به همین ترتیب، به طور مساوی وسط دو نامهی فروش متفاوت، تقسیم میشوند.
اگر از طریق ردگیریِ (tracking) شمار بازدیدکنندگانی که به هر صفحه وارد شدهاند و تعداد فروش انجام شده در هر صفحه، متوجه شوید که نامهی فروش دارای عنوان جدید، به میزان ۱۵ درصد، بازدیدهای اکثریت را به فروش تبدیل میکند، مشخص میشود که عنوان جدید موثرتر است. سپس میتوانید سایر عناصر نامهی فروش را یک به یک آزمایش کنید و به تدریج پروسه فروش را تنظیم نمایید.
با به کارگیری این نرمافزار، میتوانید دو نامهی فروش متفاوت را در طول یک دورهی زمانی آزمایش کنید. اگر به جای استفاده از این نرمافزار، از یگانه از عنوانها در درازا چند هفته بهرهگیری کنید و سپس طی چند هفتهی بعد متعلق به از عنوان سایر بهرهگیری کنید، چه رخ خواهد داد؟ اگر مثلا در یگانه از این دورههای آزمایش، تعطیلات مهمی هستی داشته باشد، و در دوره زمانی دیگر چنین تعطیلاتی وجود نداشته باشد؟ افزایش آمار بازدید سایت یا اگر رخداد بزرگ تلویزیونی فقط در یکتا از دورههای تست رخ دهد؟ اگر هر یک از این شرایط موجب شود لغایت کسان اقلیت در درازا گرد از دورههای زمانی آزمایش، از اینترنت بهرهگیری کنند، نتایج به دست آمده الی کران زیادی منحرف و مخدوش خواهد شد.
با استفاده از نرمافزارهایی همانند موارد زیر، به سادگی میتوان آزمایشهایی بنیادین را سپریدن داد:
WebTrends 7 طیف وسیعی از خدمات آزمونگری (Testing) را در ازای هزینهای اولیه که یک بار پرداخت میشود و یا هزینهای ماهیانه ارائه میدهد. همچنین میتوانید از خدمات این نرم اسباب به صورت آزمایشی و مجانی استفاده کنید. این نرم اسباب به شما امکان میدهد لغایت از آزمایش چندنسخه نیز فراتر رفته و چند باره متفاوت را به طور همزمان تست کنید. میتوانید تحلیل کنید که دقیقا چه ترکیبی از عناصر (برای نمونه، ترکیب عنوانی خاص و محل قرارگیری توصیه opt-in) بهترین عملکرد و نتیجه را به پیگیری دارد.
Offermatica نیز مشابه WebTrends 7، به شما امکان میدهد تا آزمایش چندنسخه و تست چندمتغیره را اتمام دهید. قیمت این نرمافزار بر اساس هزینهای مشخص برای هر بازدیدکننده تعیین میشود و میتوانید قبل از خرید، خدمات آن را از طریق نسخهی نمایشی رایگان، آزمون کنید.
نرمافزار ClickTracks به شما امکان میدهد تا واکنش به آزمونهای خویش را ردیابی کرده و متوجه شوید که بازدیدکنندگان از کجا میآیند و چگونه در میانی صفحات سایت شما جابهجا میشوند. شما میتوانید به چهره رایگان از محصولات شرکت تولیدکنندهی این نرم افزار استفاده کنید و سپس بسته به نیازهای خود، هزینهای اولیه یا هزینهای ماهیانه را پرداخت نمایید.
راهاندازی و شروع هر کسبوکار بسیار هیجانانگیز است؛ اما متأسفانه تئوری «اگر محصول را تولید کنی، مشتریان خود را پیدا میکند» در بازارهای رقابتی امروزی به واقعیت تبدیل نمیشود. پشتصحنهی بیشتر داستانهای برند موفقی که میشنویم، سالها سختکوشی و پیگیری است. بهبیانِساده، بازاریابی استارتاپ مسئلهای منحصربهفرد محسوب میشود که دلیل آن غالبا منابع محدود، یعنی زمان و بودجه و نیروی کار ماهر است.
زمانیکه استارتاپی اداره میکنید، باید مطمئن شوید هر تلاشی هرچند کوچک، بهخوبی برنامهریزی و بیعیبونقص اجرا میشود؛ مخصوصا وقتی میدانید رویکردهای سنّتی بازاریابی برای استارتاپها جواب نمیدهد. بازاریابی استارتاپ حوزه یا حتی علم کاملا متفاوتی است؛ ازاینرو، در این مطلب سعی میکنیم مهمترین نکات این حوزه را مرور کنیم.
قبل از اینکه آجرها را رویهم بگذارید و ساخت دیوارها را آغاز کنید، به پِی محکمی نیاز دارید. تنظیم استراتژی مناسب و موفق بازاریابی استارتاپ نیز از اصول مشابهی پیروی میکند. بنابراین، پیشازاینکه تلاشهای بازاریابی خود را شروع کنید، مطمئن شوید مبانی زیر را بهخوبی پوشش دادهاید:
برای بنیانگذاران استارتاپ آسان است که فکر کنند جهان، محصولات آنها را دوست دارد. بنیانگذاران با محصولات خود نفس میکشند و زندگی میکنند؛ اما واقعیت این است که احتمالا فقط بخش کوچکی از جامعه به محصولاتتان علاقهمند هستند.
اگر تلاش کنید استارتاپ را در همهی بازارها یا نزد همهی مردم بازاریابی کنید، هم زمان و هم پول خود را هدر میدهید. بهترین راهحل این است که نیچ مارکت هدف را بیابید و انرژی خود را روی کسب سهم بیشتری از این بازار متمرکز کنید.
چگونه میتوانید بازار را انتخاب کنید؟ برای این منظور باید به چهار عامل اصلی توجه کنید:
پسازاینکه بازار هدف را بهوضوح مشخص کردید، میتوانید فهرست کلیدواژهها را جمعآوری کنید. شما از فهرست کلیدواژهها عمدتا برای وبلاگ نویسی و رسانههای اجتماعی و وبسایت اصلی بازاریابی خود استفاده میکنید. اساسا باید فهرستی از کلمات یا عباراتی فراهم کنید که به برندتان بسیار مرتبط هستند. به این پرسش پاسخ بدهید: مردم برای پیداکردن استارتاپ شما، چه واژههایی در گوگل جستوجو میکنند؟
بهتر است ابتدا سه تا پنج کلیدواژهی اصلی را بنویسید. این واژهها باید کاری که استارتاپ شما انجام میدهد، بهطور کامل، اما خلاصه بیان کنند. فهرست کلیدواژههای اصلی باید براساس گزارهی ارزش استارتاپ تعیین شود. محصول یا خدمت یا ارزش پیشنهادی به مشتری چیست؟
در مرحلهی بعد باید کلیدواژههای ثانویه را بنویسید که عبارات خاصتری هستند. این کلیدواژهها بیشتر در وبلاگ شرکت، ایمیل مارکتینگ و... بهکار میروند. با استفاده از ابزارهای رایگان میتوانید کلیدواژههایی بیابید که درحالحاضر، ترافیک بیشتری بهسمت وبسایت شما میفرستند.
نکته: مشخصهی بهترین کلیدواژههایی که ازطریق این ابزارها پیدا میشوند، رقابت کم و ترافیک زیاد است. بهعبارتِدیگر، بسیاری از مردم این کلیدواژهها را جستوجو میکنند؛ اما نتایج زیادی برای آنها نمایش داده نمیشود.
استارتاپهای مختلف به شیوههای متفاوتی موفقیت را تعریف میکنند. بهعنوان مثال، برای استارتاپ A پانصد مشترک یا ثبتنام جدید در هر ماه، موفقیت درخورتوجهی محسوب میشود؛ درحالیکه استارتاپ B کسب درآمد ۵۰,۰۰۰ دلاری در هرماه را موفقیت میداند. هر ایدهای که از موفقیت استارتاپ دارید، باید آن را در همان مراحل اولیه تعریف کنید و به همهی اعضای تیم اطلاع دهید. مطمئن شوید همهی اعضای استارتاپ تعریف شما از موفقیت را میدانند و آمادهاند بهسمت آن حرکت کنند.
فرقی نمیکند موفقیت را با کسب سود، درآمد، اشتراک یا هر چیز دیگری تعریف کردهاید. مهم این است که در ایدهی خود ثبات داشته باشید و هدف استارتاپ را به رشد واقعی مرتبط کنید. پس، به ایدهی انتخابیتان متعهد بمانید.
مشخصکردن متریکها نیز بههمان اندازهی تعریف موفقیت مهم است. همانطورکه نباید در تعریف موفقیت افراط کنید، نباید متریکهای غیرواقعی و بیفایدهای انتخاب کنید. مطمئن شوید متریکهای اصلی شما دقیقا اندازهگیریشدنی و خاص هستند. بهعنوان مثال، فرض کنید موفقیت استارتاپ را با عنوان ۵۰۰ ثبتنام جدید در ماه تعریف کردهاید. شما میتوانید نرخ تبدیل سه تماس برای ثبتنام را اندازهگیری کنید؛ اما هدف این است که چند معیار بسیار ارزشمند را براساس اقدامهای انجامشده در سراسر قیف خرید مشتری انتخاب کنید؛ مثلا ثبتنام، اشتراک خبرنامه، دانلود ای-بوک (کتاب الکترونیکی). سعی نکنید همهچیز را اندازهگیری کنید. فقط روی چند شاخص مهم موفقیت متمرکز شوید.
نکته: اگر از ابتدا متریکهای پایه را تنظیم کنید، راحتتر میتوانید رشد کسبوکار خود را بسنجید.
گام بعدی، تعیین نرخ تبدیل و ارزشها است. برای نمونه، ثبتنام در خبرنامهی استارتاپ را در نظر بگیرید. ثبتنام ۱۰۰ خبرنامهی جدید در هرماه میتواند رشدی فوقالعاده محسوب شود؛ البته اگر نرخ تبدیل شما ۲۰ درصد باشد. نرخ تبدیل ۲۰ درصدی به این معنا است که ۲۰ درصد از کل افراد مشترک خبرنامهی شما به مشتریانی تبدیل میشوند که برای محصولاتتان پول میپردازند. اگر نرخ تبدیل شما ۱ درصد باشد، ثبتنام ۱۰۰ نفر در خبرنامهی شرکت خبر درخورتوجهی نیست.
شما باید براساس دادههای تاریخی استارتاپ، نرخ تبدیل مشتریان بالقوه یا لیدهای استارتاپ را برآورد کنید. سپس، همین عملیات را برای محاسبهی ارزش عمر هر مشتری انجام دهید. اگر بدانید چه درصدی از مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی تبدیل میشوند و هریک از آنها چه ارزش یا درآمدی برای استارتاپ ایجاد میکنند، میتوانید ارزشهایی برای تکمیل اهداف مشخص کنید.
درنهایت، نمیتوانیم نقش بودجه را در تلاشهای آتی بازاریابی نادیده بگیریم. شما باید بررسی کنید برای اجرای استراتژی بازاریابی استارتاپ از عهدهی پرداخت چه هزینهای برمیآیید؟ بهیاد داشته باشید هزینهی بازاریابی Inbound بسیار ارزانتر از هزینهی بازاریابی Outbound است؛ ولی بازهم رایگان نیست. پس، بودجهی بازاریابی را نیز از مراحل اولیه مشخص کنید و محدودیت آن را بپذیرید.
محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات، با انتشار توییتی اعلام کرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برترین جایزهی اجلاس جهانی جامعهی اطلاعاتی (WSIS2019) را برنده شده است. همچنین، وی اعلام کرد این جایزه از بین ۶ نامزد و بهدلیل پیشرفت درخورتوجه شبکهی علمی ایران به این وزارتخانه اهدا شده است. اجلاس جهانی جامعهی اطلاعاتی امروز در ژنو سوئیس برگزار شد. آذریجهرمی در خلال این اجلاس گفت:
با توسعهی خدمات دولت الکترونیکی تلاش کردهایم کارایی، دسترسپذیری، شفافیت و پاسخگویی را در بخش دولتی تسهیل کنیم؛ بهطوریکه دولت ایران درحالحاضر ۲۰۱ خدمت دولتی عمومی و ۷۳۴ خدمت تخصصی از خدمات بخش قضایی و کشاورزی گرفته تاآموزش و سلامت و فرهنگ را بهصورت الکترونیکی ارائه میدهد.
افزونبراین، وزیر ارتباطات به انجام بیش از ۳۵۰ میلیون تراکنش در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند (GSB) در سال گذشته اشاره و اعلام کرد درحالحاضر، ۴۴ نهاد ازجمله بانک مرکزی، پلیس، صنعت و... خدمات خود را در بستر دولت هوشمند ارائه میدهند و تعداد تراکنشها فصلبهفصل افزایش پیدا میکند. جهرمی با اشاره به تحریمهای ایران گفت:
تحریمهایی که بهصورت مستقیم کسبوکارهای میلیونها شهروند ایرانی را تحتتأثیر قرار داده است؛ بهنحوی که آنها را از دسترسی به خدمات تحتوب و اپلیکیشنهایی که تأمینکنندگان جهانی ارائه میدهند و سرمایهگذاری در حوزهی فناوری اطلاعات و ارتباطات محروم کرده است. ایران تمایل دارد با تمام جامعهی بینالملل، بهویژه همسایگان خود در منطقه، با هدف تسهیل و توسعهی ارتباطات کسبوکار با کسبوکار (b2b) و کسبوکار با مشتری (b2c) در جنوبغرب آسیا و فراتر از آن را همکار کند.
جهرمی ساعاتی بعد از سخنرانی خود در اجلاس جهانی جامعهی اطلاعاتی با انتشار پستی از برندهشدن ایران خبر داد و نوشت: