حدود چند ماه پیش شرکت آمازون سرویس جدیدی را معرفی کرد. آمازون با سرویس Prime Now میخواهد در محدودهی منهتن شهر نیویورک، ارسال یکساعتهی کالا را برای مشتریان ویژهاش امکانپذیر کند. فقط فروشگاه اینترنتی آمازون نیست که خود را برای ورود به این مرحله آماده کرده؛ تقریبا تمامی فروشگاههای اینترنتی مطرح دنیا به دنبال تحقق این خواستهی مشتریان هستند. اما چگونه این کار ممکن است؟
همانطور که نوشتیم، آمازون سرویس تحویل یکساعتهی خود را در حال حاضر تنها در یک محدودهی جغرافیایی کوچک و آن هم برای مشتریان ویژه راه انداخته است. در ضمن این سرویس برای همهی کالاهای موجود دایر نیست و برای برخی از کالاها ارایه نمیشود. بنابراین، شرکت آمازون به عنوان یکی از پیشرو ترین فروشگاههای آنلاین دنیا، با چالش عظیمی برای همهگیر شدن تحویل یکساعتهی کالا روبرو است.
این روزها صحبت از فناوریهایی به میان آمده که تا چند سال خبری از آنها نبود؛ یا حداقل تنها در قالب ایدههایی خلاقانه بر روی کاغذ وجود داشت. برای گسترش سیستم ارسال فوری، روشهای جدیدی را باید به کار بست. در ادامه به چهار فناوری اشاره میکنیم که میتوانند در کنار هم و به کمک هم این عملیات بهظاهر ساده اما بهعمل پیچیده را اجرایی کنند.
۱. انبارهای رباتیک
چه بخواهیم و چه نخواهیم، در آیندهی پیش رو رباتها نقشی مهم را در زندگی ما ایفا خواهند کرد. کارخانهها و انبارها اولین جاهایی هستند که رباتها جای انسانها را میگیرند. استفاده از رباتها در انبارهای فروشگاههای آنلاین مزایای زیادی را به همراه دارد. اول از همه اینکه این ماشینهای هوشمند از لحاظ مکانیکی ساختار سادهای دارند و بهراحتی خود را شارژ میکنند؛ تقریبا نیازی به نظارت مستقیم ندارند و بدون خستگی طبق برنامههای از پیش تعیینشده کار خود را انجام میدهند. از آنجاییکه قرار نیست انسانها در راهروهای انبار تردد کنند، میتوان استفادهی بهتری از فضای موجود کرد. از همه مهمتر اینکه چینش و یافتن کالاها در زمان کوتاهتری صورت خواهد گرفت. فاکتور سرعت کار در انبار و پردازش کالا، رابطهی مستقیمی با سرعت ارسال کالا به مشتری دارد.