قالب های فارسی وردپرس 16

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 16

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

مراحل ساخت سایت با وردپرس در چند قدم ساده

مراحل ساخت سایت با وردپرس

خب همان طور که به شما گفتم برای شروع احتیاج به انتخاب یک اسم گستره مناسب دارید، پهنه ها گونه ها مختلفی دارند که شما می توانید در گوگل جستجو کنید خرید گستره و سایت هایی رو برای این مورد پیدا کنید.


البته من در دوره تعلیم وردپرس به صورت کامل این موارد رو توضیح داده ام که اگر مایل بودید می توانید از راه این لینک این آموزش رو جاسازی و دانلود کنید.


 


مورد بعدی انتخاب هاست مناسب است که شما باید ببینید دربایستن به چه مقدار محیط‌ دارید تا بر همان اساس هاست خریداری کنید.


من به شما پیشنهاد میکنم پیش از اینکه مراحل ساخت سایت با وردپرس را آغاز کنید نام گستره خودتون رو متناسب با سوژه سایت تون برگزیدن کنید.


حتما بخوانید  چگونه کسب درآمد از اینترنت را شروع کنیم؟

آموزش طراحی سایت – کلیک کنید


 گزینش اسم دامنه پسندیده با سوژه سایت شما

انتخاب نام دامنه درست که شامل واژه کلیدی جستار سایت شما باشد این اطمینان را به شما می دهد که در نتایج گوگل جایگاه نکوداشتن رو بدست بیاورید و یومیه ترافیک نکویی را وارد سایت خود کنید.


 


بعد از اینکه شما اسم پهنه سایت خویش را گزینش کردید و هاست متناسب با نیازتان را خریداری کردید، شما به نرم انگیزه ها وردپرس فارسی احتیاج دارید که می توانید آن را از طریق سایت وردپرس پارسی به چهره مجانی دانلود کنید.


 


بعد از این مرحله باید یک قالب مناسب برای سایت خودتون برگزیدن کنید که من در تعلیم طراحی سایت با وردپرس برگزیدن قالب رو به چهره کامل آموزش داده ام اگر مایل بودید می توانید از راه این لینک توضیحات این تعلیم را بخوانید و در صورت میل تهیه و بلافاصله این تعلیم را دانلود کنید.

۴ نشانه که با آن‌ها می‌توانید آینده‌ی فناوری را پیش‌بینی کنید

بخش بزرگی از خاطرات گذشته‌ی ‌ما با گجت‌ها، کنسول‌های بازی و فناوری‌های عجیب‌وغریب گره خورده است. برخی از این گجت‌ها یا فناوری‌ها، آهسته و پیوسته آمدند و سبک زندگی‌مان را به‌کلی تغییر دادند. بسیاری از ما، کنسول‌های آتاری، واکمن‌های کاست‌خور و دستگاه‌های پخش VHS را به‌یاد داریم؛ فناوری‌هایی که دوره‌ی تکاملی خود را سپری کردند و به بلوغ رسیدند. احتمالا ما هنوز هم با دیدن این دست از نوآوری‌های دهه‌های گذشته، سر ذوق می‌آییم.

این روزها هم زندگی‌مان به عرصه‌ی جولان تلفن‌های هوشمند تبدیل شده. این دستگاه‌های همه‌فن‌حریف، طی چند سال اخیر شیوه‌ی تعاملات ما را در سطوح مختلف به‌کلی تغییر داده و ثابت کرده‌اند که ماندنی هستند. اما داستان همه‌ی فناوری‌ها این‌گونه نیست. بسیاری از نوآوری‌های بشر فقط در برهه‌ی زمانی محدودی به بازار راه پیدا می‌کنند و در چشم به هم زدنی، از خاطره‌ها پاک می‌شوند. در این نوشته می‌خواهیم چهار ویژگی یک فناوری انقلابی را با هم مرور کنیم. شاید با خواندن این مطلب بهتر بتوانیم آینده‌ی فناوری را پیش‌بینی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

‌‌‌   ‌‌

۱. ‌‌‌فناوری‌ای انقلابی است که مشکلی از مشکلات بشر را حل کند

اولین و مهم‌ترین ویژگی برای جاافتادن یک فناوری این است که بتواند مشکلی از مشکلات روزمره‌ی ما را کم کند. خیلی مواقع ما با یک مشکل هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی داریم تا این‌که یک نفر می‌آید و با معرفی یک دستگاه یا وسیله‌ی خاص زندگی را آسان‌تر می‌کند.

1

کم‌کم عموم مردم به شستن لباس با دست عادت می‌کردند که ناگهان سر و کله‌ی ماشین لباس‌شویی پیدا شد. حتما تلفن‌های آنالوگ را به‌ یاد دارید؛ همان‌هایی که انگشت اشاره‌مان را روی شماره‌گیرش می‌گذاشتیم و حول یک دایره می‌چرخاندیم و صبر می‌کردیم که شماره‌گیر سر جای قبلی‌اش بیاید تا عدد بعدی را بگیریم. شماره‌گیرهای دیجیتال به‌تدریج به تلفن‌های خانگی و اداری راه پیدا کردند و تلفن‌های آنالوگ را به نوستالژی دوران کوکی‌مان مبدل ساختند. تلفن‌های هوشمند هم مثال دیگری از همین جنس هستند. این دستگاه‌های جمع‌و‌جور، ده‌ها یا شاید صدها مشکل را حل کرده‌اند؛ شما با گوشی‌تان آدرس را پیدا می‌کنید یا این‌که با دوست‌تان در آن‌سوی آب‌ها تماس تلفنی برقرار می‌کنید. هیچ‌یک از ما دشواری‌های تماس با خارج از کشور را از یاد نبرده‌ایم.

فناوری‌ای ماندگار است که بتواند مشکلی از مشکلات ما را حل کند؛ حالا اگر یک فناوری بتواند ده‌ها یا صدها مشکل را حل کند، ما آن را «فناوری برهم‌زننده‌ی بازی» یا به قول فرنگی‌ها Disruptive Technology خطاب می‌کنیم. تلفن‌های هوشمند از این دسته هستند؛ آن‌ها سبک زندگی صدها میلیون نفر را در عرض چند سال تغییر دادند و صنعت الکترونیک را وارد مرحله‌ی جدیدی کردند.

‌‌‌   ‌‌

۲. فناوری‌ای انقلابی است که مزیتی برای مردم به ارمغان بیاورد

حدود ۱۴ سال پیش را تصور کنید. کمتر کسی لپ‌تاپ داشت. به‌تدریج پای کامپیوترهای شخصی به خانه‌‌ها باز می‌شد. آن‌روزها کسی زیاد روی ایمیل حساب نمی‌کرد. عموم مردم در کوچه و خیابان و تاکسی از اینترنت بی‌بهره بودند. شما در بهترین حالت فقط در خانه و محل کارتان به اینترنت دسترسی داشتید. کم‌کم شبکه‌ی GPRS به گوشی‌ها راه پیدا کرد. عده‌ای از این مزیت به‌سرعت بهره برده و سطح تعاملات خود با دیگران را متحول کردند. دانشجویان کم‌کم توانستند در مسیر دانشگاه پروژه‌ی خود را تکمیل کرده و برای استادشان ایمیل کنند. خیلی‌ها توانستند از وقت خود بهترین بهره را برده و در اتوبوس به ایمیل‌های کاری‌شان پاسخ دهند. «اینترنت همراه» مزیتی را برای مردم به ارمغان آورده بود.

2

کمی به عقب‌تر برمی‌گردیم. اولین دانشجویانی که صاحب کامپیوتر شخصی شدند مزیت‌های رقابتی زیادی در برابر سایر دانشجویان به‌دست آوردند. اولین شرکت‌هایی را تصور کنید که برای تبادل مکاتبات خود از فکس استفاده کردند. آینده هم به همین شکل خواهد بود. اولین گروه‌هایی از مردم که به سراغ نمونه‌های واقعی خودروهای بدون راننده بروند، در برابر دیگران، منافع زیادی را نصیب خود می‌کنند. اگر فکر می‌کنید استفاده از خودروی بدون راننده مزیتی برای مردم به همراه ندارد، با خیال راحت این فناوری را از لیست فناوری‌های انقلابی حذف کنید!

‌‌‌   ‌‌

۳. فناوری‌ای انقلابی است که عموم مردم را شیفته‌ی خود کند

بیایید با هم مرور کنیم. کدام گجت‌ها یا دستاوردهای فناورانه‌ی عصر حاضر، بیش از سایرین چشمان مردم را به خود خیره کرد: آیفون، آی‌پاد، تبلت یا آلترابوک؟ درواقع تک‌تک این موارد توان جذب توده‌های مردم را داشته‌اند. آیفون را مثال می‌زنیم؛ «استیو جابز» در سال ۲۰۰۷، آیفون را معرفی کرد.

3

این گوشی به‌سرعت شهرتی جهانی پیدا کرد و به الگویی برای سایر سازندگان گجت‌های الکترونیک تبدیل شد. درواقع، معرفی آیفون از غرب، آغازگر سونامی تلفن‌های هوشمند از شرق دور بود. کره‌ای‌ها، ژاپنی‌ها و چینی‌ها هم دست‌به‌کار شدند و بازار را از گوشی‌هایی به سبک و سیاق آیفون پر کردند. با همه‌گیر شدن آیفون و ظهور نسل‌های بعدی‌اش، تولیدکنندگان تجهیزات جانبی موبایل هم وارد عمل شدند و هزاران وسیله‌ی جانبی مختلف را به بازار تزریق کردند. چه طرفدار آیفون باشیم و چه نه، باید قبول کنیم که نسل اول آیفون ویژگی‌های یک محصول انقلابی را داشت. این دستگاه توانست قلب میلیون‌ها نفر را بدزدد، رقبا را به تکاپو بیندازد و به صنعت موبایل و تجهیزات جانبی روحی تازه بدمد.

‌‌‌‌   ‌‌

۴. فناوری‌ای انقلابی است که نوجوانان برای داشتن‌اش لحظه‌شماری کنند

واقعیت این است که نوجوانان همیشه از چیزهای جدید خوش‌شان می‌آید؛ این در حالی است که بزرگ‌ترها کمی محتاط‌ عمل می‌کنند و در همان ابتدای روبرویی با پدیده‌ی جدید، به استقبال آن نمی‌روند. تجربه نشان داده که اکثر فناوری‌ها یا نوآوری‌های تاثیرگذار، در ابتدای معرفی‌شان با استقبال گرمی از سوی نوجوانان عصر خود روبرو شده‌اند. احتمالا «مارک زاکربرگ» (Mark Zuckerberg) بنیان‌گذار فیسبوک هم این موضوع را به‌خوبی می‌داند. فیسبوک در سال ۲۰۱۲، شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام را خرید.

آکیولس

فکر می‌کنید فیسبوک چرا دست به این کار زد؟ «درک تامپسون» (Derek Thompson)، یکی از تحلیل‌گران حوزه‌ی کسب‌وکار، علت این تصمیم فیسبوک را با ترکیب نوجوان کاربران اینستاگرام مرتبط می‌داند. فیسبوک فهمیده بود که وقتی نوجوانان به یک نوآوری روی خوش نشان می‌دهند، این بدان معنی است که آن نوآوری در آینده‌ای نزدیک به یک بازار پررونق تبدیل خواهد شد. فیسبوک همین سیاست را در قبال اپلیکیشن پیام‌رسانی «واتس‌اپ» (WhatsApp) هم به‌خرج داد و این شرکت نوپا را هم چندی بعد تصاحب کرد. حتی فیسبوک با جاه‌طلبی تمام شرکت «آکیولس» (Oculus) که در زمینه‌ی هدست‌های واقعیت مجازی فعالیت می‌کند را از آن خود کرد.


چهار فناوری که ارسال یک‌ساعته‌ی کالا را امکان‌پذیر می‌کند

ارسال یک ساعته

حدود چند ماه پیش شرکت آمازون سرویس جدیدی را معرفی کرد. آمازون با سرویس Prime Now می‌خواهد در محدوده‌ی منهتن شهر نیویورک، ارسال یک‌ساعته‌ی کالا را برای مشتریان ویژه‌اش امکان‌پذیر کند. فقط فروشگاه اینترنتی آمازون نیست که خود را برای ورود به این مرحله آماده کرده؛ تقریبا تمامی فروشگاه‌های اینترنتی مطرح دنیا به دنبال تحقق این خواسته‌ی مشتریان هستند. اما چگونه این کار ممکن است؟

همان‌طور که نوشتیم، آمازون سرویس تحویل یک‌ساعته‌ی خود را در حال حاضر تنها در یک محدوده‌ی جغرافیایی کوچک و آن هم برای مشتریان ویژه راه انداخته است. در ضمن این سرویس برای همه‌ی کالاهای موجود دایر نیست و برای برخی از کالاها ارایه نمی‌شود. بنابراین، شرکت آمازون به عنوان یکی از پیش‌رو ترین فروشگاه‌های آنلاین دنیا، با چالش عظیمی برای همه‌گیر شدن تحویل یک‌ساعته‌ی کالا روبرو است.

این روزها صحبت از فناوری‌هایی به میان آمده که تا چند سال خبری از آن‌ها نبود؛ یا حداقل تنها در قالب ایده‌هایی خلاقانه بر روی کاغذ وجود داشت. برای گسترش سیستم ارسال فوری، روش‌های جدیدی را باید به کار بست. در ادامه به چهار فناوری اشاره می‌کنیم که می‌توانند در کنار هم و به کمک هم این عملیات به‌ظاهر ساده اما به‌عمل پیچیده را اجرایی کنند.

‌‌‌

 ۱. انبارهای رباتیک

چه بخواهیم و چه نخواهیم، در آینده‌ی پیش رو ربات‌ها نقشی مهم را در زندگی ما ایفا خواهند کرد. کارخانه‌ها و انبارها اولین جاهایی هستند که ربات‌ها جای انسان‌ها را می‌گیرند. استفاده از ربات‌ها در انبارهای فروشگاه‌های آنلاین مزایای زیادی را به همراه دارد. اول از همه این‌که این ماشین‌های هوشمند از لحاظ مکانیکی ساختار ساده‌ای دارند و به‌راحتی خود را شارژ می‌کنند؛ تقریبا نیازی به نظارت مستقیم ندارند و بدون خستگی طبق برنامه‌های از پیش تعیین‌شده کار خود را انجام می‌دهند. از آن‌جایی‌که قرار نیست انسان‌ها در راهروهای انبار تردد کنند، می‌توان استفاده‌ی بهتری از فضای موجود کرد. از همه مهم‌تر این‌که چینش و یافتن کالاها در زمان کوتاه‌تری صورت خواهد گرفت. فاکتور سرعت کار در انبار و پردازش کالا، رابطه‌ی مستقیمی با سرعت ارسال کالا به مشتری دارد.


بهترین ابزارهای یک دورکاری موفق – بخش دوم

دورکاری

با پیشرفت روزافزون فناوری‌های ارتباطی، سد بزرگی به نام «بُعد مسافت» از سر راه بشریت برداشته شده. امروزه مراوده با دورترین نقاط زمین برای همگان امکان‌پذیر است. خصوصا با عالم‌گیر شدن اینترنت، ارتباط با هر کس و در هر جا به‌راحتی هرچه تمام‌تر صورت می‌گیرد. همین سهولت در ارتباط باعث شده در بسیاری موارد لزوم حضور فیزیکی در نشست‌ها، قرارها و حتی سر کار کم‌رنگ‌تر شود؛ تا جایی که در برخی کشورهای توسعه‌یافته قریب به یک چهارم افراد در منزل کار می‌کنند و از همان‌جا با محل کارشان در ارتباطند.

اگر شما هم علاقه‌مند به دورکاری هستید یا در آینده قصد دارید در فضای دل‌چسب منزل کسب درآمد کنید، بعد از مطالعه‌ی بخش نخست، با ما در قسمت دوم و آخر این مجموعه همراه باشید تا به معرفی بقیه‌ی ابزارهای مورد نیاز برای این امر بپردازیم.

‌‌‌   ‌‌   ‌‌

‌‌‌

اورنوت

۱- Evernote

چه در پی دورکاری باشید چه نه، حتما به محلی برای یادداشت‌های روزانه نیاز دارید. اپ‌های متعددی این کار را انجام می‌دهند و Evernote قطعا یکی از بهترین‌های آن‌ها است. تحت بسترهای مختلف هم منتشر شده و تقریبا کاربر هر سیستم عاملی باشید می‌توانید از آن استفاده کنید.

در این میان، اپلیکیشن خوش آب و رنگ Google Keep هم با طراحی متریال خود می‌تواند نظر خیلی‌ها را جلب کند. هم‌چنین Gnote با امکان رمزگذاری یادداشت‌ها، خود را به فهرست ما تحمیل می‌کند.

و در آخر نباید از OneNote بزرگ مایکروسافت غافل شد. ابزاری به‌حقیقت قدرتمند که تقریبا در همه‌ی سیستم‌های عامل یافت می‌شود. به‌خصوص اگر کاربر دیگر محصولات مایکروسافت باشید حتما بهترین گزینه‌ی شما خواهد بود.

‌‌

اینفیوژن سافت۲- Infusionsoft

این ارایه‌دهنده‌ی خدمات ایمیل با مصارف تجاری، به تایید بسیاری از کارآفرینان یک راهکار فوق‌العاده به‌خصوص برای کسانی است که از راه دور کسب‌وکار خود را هدایت می‌کنند. Infusionsoft با امکان خودکارسازی بخش بزرگی از کارها، باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود.

‌‌

زن دسک۳- Zendesk

اگر کارتان مستلزم ارایه‌ی خدماتی به مشتریان است استفاده از Zendesk را فراموش نکنید. زِن‌دسک به شما امکان رصد تمام تراکنش‌های کسب‌وکارتان را می‌دهد. فرقی نمی‌کند کجای دنیا باشید؛ با این خدمات چیزی برای‌تان مغفول نمی‌ماند.

‌‌   ‌‌

تایم ترید۴- Time Trade

همیشه بخشی از وقت شما جهت تنظیم قرار ملاقات‌ها صرف می‌شود؛ Time Trade ابزاری است که برنامه‌ی شما را برای همکاران و مشتریان به نمایش می‌گذارد تا در صورت لزوم بتوانند در اوقات آزادتان با شما قراری بگذارند. به این شکل می‌توانید وقت بیشتری برای کارهای دیگر اختصاص دهید.

‌   ‌‌

پینگدام۵- Pingdom

دوست دارید در یک جای خوش آب‌وهوا زندگی کنید و از دور، شرکت‌تان را به‌پیش ببرید؛ در این صورت چه‌کسی وب‌سایت شما را مدیریت می‌کند؟ با استفاده از Pingdom می‌توانید لحظه‌به‌لحظه وب‌سایت خود یا شرکت‌تان را تحت نظر داشته باشید.

‌‌‌‌   ‌‌

آفیس۶- MS Office

تقریبا هر کسب‌وکاری داشته باشید به مجموعه نرم‌افزارهای Office مایکروسافت نیاز دارید. Word ،Excel ،PowerPoint به جرات قدرتمندترین ابزارها در نوع خود هستند. از وقتی هم که مایکروسافت تصمیم گرفته همه‌ی آن‌ها را علاوه بر آنلاین، برای اکثر پلتفرم‌ها عرضه کند، عرصه را بر دیگر رقبا به‌شدت تنگ کرده.

اما اگر به هر دلیل تمایلی به استفاده از MS Office ندارید گوگل هم مجموعه‌ی خوب Docs را در سبد محصولات خود دارد. به‌جز این‌دو، LibreOffice و WPS Office هم نرم‌افزارهای توانمندی هستند که به احتمال زیاد ناامیدتان نمی‌کنند.

‌‌‌   ‌‌

اسکایپ۷- شماره‌ی Skype

اگر زیاد به سفرهای خارجی می‌روید و قصد کاهش هزینه‌های تماس خود را دارید، کافی است یک شماره اختصاصی از Skype تهیه کرده و به همکاران‌تان بدهید. به این روش علاوه بر در دسترس بودن، موقع تماس گرفتن نگران هزینه‌های سنگین اپراتورهای مخابراتی نیستید.

‌   ‌‌

Prey project۸- Prey

وقتی در حال جا‌به‌جایی هستید همیشه در معرض سرقت وسایل خود قرار دارید. نرم‌افزارهایی مانند Prey در صورت بروز چنین اتفاقی اطلاعاتی چون محل کنونی دستگاه و چند اسکرین‌شات و عکس از دوربین آن را برای شما ارسال می‌کنند. هرچند امیدواریم هیچ‌گاه به کارتان نیاید ولی کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. به علاوه اگر حساب‌های زیادی دارید و حفظ کردن رمز تمام آن‌ها دشوار است می‌توانید از LastPassکمک بگیرید و نگران لو رفتن‌شان نباشید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌   ‌‌

لاگ می این۹- LogMeIn

بعضی وقت‌ها لازم دارید به رایانه‌ای در شرکت یا هر جای دیگر دسترسی داشته باشید. LogMeIn از جمله برنامه‌هایی است که امکان دسترسی و کنترل از راه دور رایانه را به شما می‌دهد.

‌‌‌‌‌‌   ‌‌

بافر۱۰- Buffer

وقتی در منطقه‌ای با ساعت متفاوت باشید ارتباط در شبکه‌های اجتماعی واقعا دشوار می‌شود. Buffer می‌تواند با اعمال زمان‌بندی برای پست‌های مختلف و در شبکه‌های اجتماعی مختلف کار شما را ساده کند.

‌‌‌   ‌‌‌‌

prezi۱۱- Prezi

بهترین محصول یا خدمت دنیا را هم که داشته باشید اگر نتوانید آن را به‌درستی معرفی و ارایه کنید موفق نخواهید شد. روش‌های مختلفی برای ارایه‌ی مطالب وجود دارد؛ ولی از وقتی Prezi پا به عرصه گذاشته توانسته تحول بزرگی در این زمینه ایجاد کند. با توجه به امکان ذخیره‌ی آن در فضای ابری، ارا‌یه‌های شما به‌راحتی همه‌جا در دسترس خواهد بود.

البته مایکروسافت هم برای این‌که از غافله عقب نماند به‌جز PowerPoint که به‌طور سنتی برای ارایه‌ی مطالب مورد استفاده است، نرم‌افزار Sway را جهت رقابت مستقیم با Prezi منتشر کرده. از نظر ما هردو پرقدرت و کاربردی هستند و به سلیقه‌ی خود می‌توانید هر یک را به‌کار بگیرید.

اینترنت اشیا؛ آشنایی با یک مفهوم نا‌‌آشنا

تصور کنید که کلیدتان را جا گذاشته‌اید و از خانه خارج شده‌اید، ناگهان زنگی متفاوت از گوشی‌تان به صدا در می‌آید. درواقع، درب هوشمند خانه، عملیات قفل در را ۳۰ ثانیه به تاخیر انداخته و به شما این فرصت را داده به داخل خانه پریده و کلید خود را بردارید. در مورد آینده‌ای دور صحبت نمی‌کنیم؛ فقط ساده‌ترین مثال از پیچیده‌ترین مفهوم سال‌های اخیر را برای‌تان به تصویر کشیدیم.

‌‌‌     ‌‌

اگر از طرفداران تکنولوژی بپرسید به نظرشان جهش بعدی تکنولوژی را در چه می‌بینند، احتمالا پاسخ‌های متفاوتی را خواهید شنید. برخی از سرعت باورنکردنی انتقال داده‌ها می‌گویند، برخی هم به تجاری شدن سفر به فضا اشاره می‌کنند. شاید عده‌ی زیادی از مردم کوچه و بازار همچنان در مرحله‌ی حیرت باقی مانده و به‌جای پیش‌بینی آینده، به تحسین دستاوردهای امروزی اکتفا کنند و به‌طور مثال با طرفداری از یک برند خاص، از باریک‌تر شدن یک گوشی به وجد بیایند.

یک بار دیگر سوال خود را تکرار می‌کنیم: «جهش بعدی تکنولوژی در کدام بخش است؟». شاید ساده‌ترین راه برای رسیدن به جواب، بررسی خط‌مشی‌های اصلی شرکت‌های بزرگ دنیای تکنولوژی باشد. این روزها، گوگل، اپل، مایکروسافت و سامسونگ بیش از هر چیز، روی چه ویژگی‌هایی در محصولات و سرویس‌های‌شان تاکید می‌کنند؟ احتمالا اکثر صاحب‌نظران اتفاق‌نظر دارند که ترجیع‌بند همه‌ی صحبت‌های غول‌های دنیای تکنولوژی، دو چیز است: «اینترنت اشیا» (Internet of Things) و «رایانش ابری» (Cloud Computing). تقریبا در تمامی کنفرانس‌های این شرکت‌ها این دو مفهوم حضور دارند. جدیدترین‌شان هم سامسونگ است. این شرکت در رویداد IFA 2015 تمام تمرکز خود را روی مفهوم اینترنت اشیا گذاشت. این شرکت اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۰ تمام محصولاتش به قابلیت اینترنت اشیا مجهز می‌شوند. گویا آینده‌ی تکنولوژی با این پدیده گره خورده است.

3

تا پیش از این، تصور عموم مردم این بود که تنها این انسان‌ها هستند که قرار است با ابزارهایی که در اختیار دارند توسط شبکه‌ی اینترنت به هم متصل شوند و شخصا از قابلیت‌های آن بهره ببرند. اما بیش از یک دهه است که مفاهیم جدیدی شکل گرفته. این مفاهیم در چند سال اخیر در قالب محصولات هوشمند به بازار راه پیدا کرده‌اند. اکنون در مورد ایده‌ای صحبت می‌کنیم که بر اساس آن هر شی فیزیکی قادر است با اتصال به اینترنت یا به کمک سایر ابزارهای ارتباطی، با سایر اشیا تعامل داشته باشد.

عبارت اینترنت اشیا، برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط «کوین اشتون» (Kevin Ashton) مورد استفاده قرار گرفت. او جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، ازجمله اشیای بی‌جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن‌ها را سازمان‌دهی و مدیریت کنند. در آن ابتدا که «کوین اشتون» عبارت اینترنت اشیا را پایه نهاد، احتمالا تنها استفاده از چیپ‌های شناسایی مبتنی بر فرکانس‌های رادیویی، موسوم به RFID را در ذهن داشت.

پس از گذشت حدود ۱۵ سال، ایده‌ی بنیادین «کیوین اشتون» جنبه‌های عملی‌تر و گسترده‌تری به خود گرفته است. اساس داستان این است که دستگاه‌ها (اشیا) در یک پلتفرم عظیم با کمک حسگرهای مختلف به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته و از طریق ترکیبی از تکنولوژی‌های ارتباطی زمان خود (به‌طور مثال زمانی RFID و زمانی Wi-Fi) با یکدیگر به تبادل داده بپردازند.

اینترنت اشیا بخشی جدایی‌ناپذیر از آینده‌ی اینترنت است. پروتکل‌های ارتباطی جدید هم به‌عنوان بنیاد این شبکه‌ی پیچ‌در‌پیچ ایفای نقش می‌کنند. وظیفه‌ی این پروتکل‌ها این است که تعامل و یکپارچگی کامل اشیای مجازی و فیزیکی جهان پیرامون‌مان را تضمین کنند. کامپیوترها، گوشی‌ها، تلویزیون‌ها، حسگرها، خودروها، یخچال‌ها، حتی بسته‌های غذا و دارو، در این شبکه‌ی متشکل از اشیا قرار می‌گیرند.

1

از سوی دیگر، موضوع رایانش ابری مطرح است. این مفهوم دست در دست اینترنت اشیا دارد؛ زیرا بخش عظیمی از داده‌های شبکه‌ عظیم مورد نظر ما، بر روی سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری (Cloud Storage) قرار دارد. پردازش این داده‌ها هم عمدتا بر روی سرورهایی پرقدرت، خارج از دستگاه‌های ما (اشیای پیرامون‌مان) صورت می‌گیرد. به همین خاطر، آینده‌ی اینترنت اشیا در گروی پیشرفت‌های هر چه بیشتر در حوزه‌ی رایانش ابری است.

بد نیست چند سناریوی احتمالی در مورد اینترنت اشیا را با هم مرور کنیم. فروشگاهی را تصور کنید که دیگر به‌هیچ‌وجه نگران تمام شدن محصولاتش نیست، چون سیستم کنترل هوشمند انبار در هر لحظه از موجودی تمام محصولات باخبر است و حتی کار سفارش را هم خودش انجام می‌دهد. دنیایی را تصور کنید که در آن بتوان یخچال‌تان را طوری تنظیم کنید که وقتی تعداد تخم‌مرغ‌های داخلش به دو عدد رسید، به‌صورت خودکار سفارش خرید تخم‌مرغ به فروشگاه نزدیک خانه‌تان ارسال شود؛ یا اینکه بتوانید روشن یا خاموش بودن اتو یا اجاق گازتان را به‌وسیله‌ی تلفن هوشمندتان از محل کار چک کنید.

حالا بیایید کمی از کلمات پیچیده و آینده‌ی نیامده فاصله گرفته و به‌طور خلاصه دستاوردهای حال حاضر دنیا در این زمینه را مرور کنیم. از مهم‌ترین شرکت‌هایی که جاه‌طلبانه به این حوزه وارد شده‌اند می‌توان به گوگل، اپل، مایکروسافت، سامسونگ و اینتل اشاره ‌کنیم. به‌طور مثال دو شرکت گوگل و اپل بیش از هر چیزی به فکر آماده کردن پلتفرم خود هستند؛ شرایطی که در آن محصولات و سرویس‌های‌شان به شکلی بهینه با اشیای محیط پیرامون تعامل داشته باشد.