۴۴ درصد از پاسخدهندگان به تحقیقی که روی دو هزار مصرفکنندهی آمریکایی صورت گرفته، گفتهاند هر موقع میخواهند چیزی بخرند ابتدا آن را در آمازون جستوجو میکنند. در مقابل ۳۴ درصد هم اول به سراغ جستوجو در گوگل، بینگ و یاهو میروند. البته ۲۱ درصد هم گفتهاند از همان آغاز به وبسایت خردهفروشی مورد نظرشان مراجعه میکنند. بهنظر میرسد رقابتی سخت بین موتورهای جستوجو و آمازون شکل گرفته است. در ادامهی مطلب با دیجیکالا مگ همراه باشید.
برای اینکه دید بهتری بهدست آورید بد نیست بدانید تحقیق مشابهی در سال ۲۰۱۳ انجام شده بود. در آن تحقیق آمار بهصورت ۳۰ درصد به ۱۳ درصد به نفع آمازون بوده. البته در پژوهش آن سال، آمازون تنها با گوگل قیاس شده؛ حال آنکه مورد اخیر، آمازون را در برابر مجموع جستوجوگرها بررسی کردهاند. در واقع به نظر میرسد حوزهی تحت نفوذ آمازون، با سرعت رشد این شرکت همگام بوده.
در نمودار سمت چپ تنها گوگل با آمازون مورد پرسش قرار گرفتهاند.
در نمودار سمت راست، یاهو و بینگ هم به قسمت موتورهای جستوجو اضافه شدهاند.
مقایسهی این آمارها و این حقیقت که گوگل بهتنهایی حدود ۶۵ درصد از جستوجوهای اینترنتی در آمریکا را به خود اختصاص داده نشان میدهد موتورهای جستوجو تلاش بیشتری برای تصاحب سهم آمازون کردهاند تا بالعکس.
اپها در برابر وبِ موبایل
یکی دیگر از مسایل نگرانکننده برای گوگل، پژوهشی است که مشخص میکند آمازون بالغ بر ۵۰ درصد از رشد ترافیکش را به اپلیکیشن خود مدیون است. با این حال کماکان مجموع ترافیک مرورگری وب دو برابر اپلیکیشن این شرکت است و هنوز رشدی ۱٫۲ برابر سریعتر از آن دارد.
مقایسهی شاخص SSS
شاخص Same Store Sales یا همان SSS، یک اصطلاح اقتصادی است که به اختلاف درآمد حاصله از فروش یک زنجیره از یک خردهفروشی، در بازهی زمانی مشخص (عموما سالانه) میپردازد.
شاخص SSS آمازون در ماه سپتامبر تا ۱۹٫۲ درصد بالا رفت اما در کل این دوازده ماه، در مقایسه با عدد ۲۴٫۷ درصدی ماه قبل (آگوست)، کاهش نشان میدهد.
این در حالی است که SSS گوگل برای ماه سپتامبر ۴۶٫۱درصد رشد به خود دیده. این موضوع تا حد زیادی از Conversion Rate بالای گوگل ناشی میشود. این معیار بیانگر این است که چه تعداد از کاربران سایت نسبت به خرید اقدام کردهاند.
همه ما از تأثیر منفی خبرهای جعلی توسط اکانتهای جعلی منتشر میشوند بر جامعه آگاهیم. جایی که مردم از چیزی که اتفاق نیفتاده ناراحت میشوند یا عدهای از چیزهای غیرواقعی دچار وحشت میشوند. این در حالی است که به نظر میرسد حسابهای کاربری جعلی میتوانند بر سلامت افراد هم اثر منفی بگذارند. باید تاکید کنیم منظور ما آزردگی روانی یا ناامیدی نیست.
بر اساس پژوهشهای که در Keck School of Medicine در دانشگاه USC انجام شده است، اکانتهای جعلی در شبکههای اجتماعی میتواند برای سلامت شما مضر باشد. این تاثیر به خاطر انتشار شایعات و خبرهای نادرست در مورد سلامت و پزشکی است.
برای اینکه تأثیر افراد معروف در شبکههای اجتماعی را بر سلامت درک کنید، مثال روشنی میزنیم. در صفحه کاربری جنی مککارتی یکی از سلبریتیهای مشهور پیشتر گفته بود که واکسیناسیون باعث اوتیسم میشود. خبری که نادرستی آن بارها ثابت شده است. جان پاتریک الم که از رهبران این پروژه است گفته: «در حال حاضر سرخک در کالیفرنیای جنوبی شایع شده چراکه مردم بر اساس شایعات فکر میکنند واکسن زدن باعث میشود فرزندشان اوتیسم بگیرد.»
این اخبار باعث شده دانشمندان و جامعه شناسان تلاش بیشتری برای به حداقل رساندن تاثیر اخبار جعلی داشته باشند. یکی از راهکارها آموزش به نوجوانان است تا چه اخباری را باور کنند. راه دیگر استفاده از برچسب زدن بعضی از پستها که حاوی اطلاعات نادرست هستند.
منبع: Ubergizmo
بنا به نظر گوگل مردم کشورهایی مانند هند بخش اعظمی از کاربران آیندهی این شرکت را تشکیل خواهند داد. گفته میشود که در طی ۵ سال آینده ۵۰۰ میلیون کاربر جدید برای اولین بار وارد فضای آنلاین میشوند. به همین خاطر گوگل پتانسیل زیادی را در این بازارها میبیند.
گوگل حتی تیمی تشکیل داده که وظیفهی اصلی آنها توسعهی محصولات و سرویسهایی برای بازار هند است. این تیم سرویس پرداخت Tez را ارائه کرده که به سیستم بانکی هند وصل میشود و تراکنشهای مالی کاربران را بدون کسر کارمزد انجام میدهد. از دیگر اقدامات این تیم میتوان به عرضهی اپلیکیشن کمحجم مدیریت فایل Files Go، ارائهی وایفای رایگان در چند هزار ایستگاه قطار در سرتاسر هند و بسیاری از اقدامات دیگر اشاره کرد.
در این زمینه، سیستمعامل «اندروید گو» (Android Go) جاهطلبانهترین پروژهی گوگل است. اندروید گو نسخهی سبکشدهی اندروید محسوب میشود که برای گوشیهای پایینرده بهینهسازی شده است. گوگل پیشازاین پروژه اندروید وان را برای گوشیهای میانرده عرضه کرده، ولی تمرکز کلی اندروید گو معطوف به گوشیهای ارزانقیمت و پایینرده است. بنا به نظر مدیرعامل گوگل با ارائهی گوشیهای اقتصادی حدودا ۳۰ دلاری میتوان میلیونها هندی را نسبت به خرید گوشیهای هوشمند ترغیب کرد. پلتفرم اندروید گو در راستای تحقق این برنامهها توسعه پیدا کرده است.
پایه و اساس اندروید گو مشابه اندروید استاندارد است، اما برای کارکرد بهتر در گوشیهای ضعیفتر، تغییراتی در آن اعمال شده است. اولین نسخهی اندروید گو بر اساس اندروید اوریو نسخهی ۸.۱ توسعه یافته و همانند اندروید اوریو از قابلیتهای مدیریت مصرف داده بهره میبرد.
گوشیهای مجهز به اندروید گو مانند دیگر گجتهای تأییدشده از سوی گوگل، از سرویس امنیتی Google Play Protect بهره میبرند. این سرویس امنیتی با بهرهگیری از یادگیری ماشینی، اپلیکیشنهای مضر موجود در گوشی را شناسایی میکند. این سرویس برای تضمین امنیت گوشی مرتبا اپلیکیشنهای نصب شده را (حتی آنهایی که از منبعی غیر از پلی استور دانلود شدهاند) مورد بررسی قرار میدهد.
اندروید گو برای اجرا در گوشیهای پایینردهی مجهز به ۵۱۲ تا یک گیگابایت حافظهی رم طراحی شده است. به همین خاطر گوگل نسخههای سبک شدهی اپلیکیشنهای مختلف را هم همراه با آن عرضه میکند. اپلیکیشن Google Go که از صفر طراحی شده، حجم کمتری نسبت به اپلیکیشن اصلی Google دارد ولی امکانات و تجربهی مشابهی را ارائه میدهد. همین قضیه برای Google Assistant Go هم صدق میکند که دستیار هوشمند گوگل اسیستنت را برای گجتهای دارای حافظهی رم کمتر از ۱ گیگابایت به ارمغان میآورد.
نسخهی کمحجم Gboard، اپلیکیشن Gboard Go است و از امکانات موجود در نسخهی استاندارد مانند تصحیح خودکار، پشتیبانی از زبانهای مختلف، ایموجیها و گیفها بهره میبرد. اپلیکیشنهای Maps Go و Gmail Go هم نسخهی کمحجم اپلیکیشنهای Google Maps و Gmail هستند. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که حالت صرفهجویی در مصرف داده، بهصورت پیشفرض در مرورگر کروم موجود در اندروید گو فعال است.
اپلیکیشن Files Go بهعنوان ابزار مدیریت فایلها انجام وظیفه میکند و عملکرد فوقالعادهای دارد. با استفاده از این اپلیکیشن میتوان فایلهای قدیمی و اپلیکیشنهای غیرضروری را پاک و همچنین برای ردوبدل کردن فایلها از آن استفاده کرد.
اندروید گو به دلیل استفاده از اپلیکیشنهای سبکتر و بهرهگیری از تعداد کمتری از اپلیکیشنهای از پیش نصبشده، حجم بسیار کمتری را در مقایسه با نسخهی استاندارد اندروید اشغال میکند. پلی استور موجود در اندروید گو هم اپلیکیشنهای بهینه شده برای این سیستمعامل را مورد توجه قرار میدهد.
شرکتهای «کوالکام» (Qualcomm) و «مدیاتک» (MediaTek)، حمایت خود را از پروژهی اندروید گو اعلام کردهاند. کوالکام به این موضوع اشاره کرده که تراشههای پایینرده و میانردهی اسنپدراگون، قدرت گوشیهای مجهز به اندروید گو را تأمین خواهند کرد. با وجود اینکه هنوز در این زمینه اطلاعات چندانی ارائه نشده است، اما میتوانیم انتظار راهیابی سری تراشههای اسنپدراگون ۲xx یا حتی ۴xx به گوشیهای ارزانقیمت را داشته باشیم.
مدیاتک هم چندی پیش اعلام کرد که پلتفرمهای MT6739، MT6737 و MT6580 در گوشیهای آیندهی اندروید گو مورد استفاده قرار میگیرند. MT6580در گوشیهای ۳G به کار گرفته میشود، در حالی که MT6739 و MT6737 قدرت گوشیهای ارزانقیمت ۴G را تأمین خواهند کرد.
اخیرا گوشیهای ارزانقیمت باکیفیت مورد توجه قرار گرفتهاند و از بین آنها میتوان به گوشی شیائومی Redmi 5A اشاره کرد که تنها ۷۷ دلار قیمت دارد. در چنین وضعیتی، گوشیهای اندروید گو برای این که بتوانند در بازارهای نوظهور به چشم بیایند، باید با قیمت بسیار کمتری به بازار عرضه شوند. اگر شایعات اخیر حقیقت داشته باشند، اولین نسل از این گوشیها با قیمتی در حدود ۳۰ دلار به بازار عرضه خواهند شد.
احتمالا اولین گوشی مجهز به اندروید گو، گوشی Micromax Bharat Go خواهد بود. انتظار میرود در طی هفتههای آتی این گوشی در هند عرضه شود. گفته میشود قیمت این گوشی ۲۰۰۰ روپیه یا ۳۲ دلار است؛ قیمتی که میتوان آن را مبنای قیمت گوشیهای اندروید گو به حساب آورد. اطلاعات چندانی در مورد سختافزار این گوشی اعلام نشده، اما گفته میشود از ۵۱۲ مگابایت یا ۱ گیگابایت حافظهی رم و ۸ گیگابایت حافظهی داخلی بهره میبرد.
گوگل با عرضهی اندروید گو میخواهد نشان دهد که با گوشیهای کمتر از ۵۰ دلار هم میتوان تجربهی کاربری جذابی را ارائه داد. با بهینهسازی نرمافزار برای عملکرد مطلوب در سختافزارهای ضعیف و معرفی نسخهی سبک اپلیکیشنهای محبوب، گوگل بالاخره در مسیر ارائهی راهکاری مقرونبهصرفه برای افرادی است که قصد تعویض گوشی سادهی خود را دارند.
منبع: Android Central
این روزها سرویسهای پیامرسان در زمینههای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. بهعنوان مثال میتوانیم به «ویچت» (WeChat) اشاره کنیم که میلیاردها دلار در آن رد و بدل میشود. اما آیا یک سرویس پیامرسان میتواند در زمینهی ارز دیجیتال به موفقیت برسد؟ «پاول و نیکلای دورف» (Pavel and Nikolai Durov)، دو برادری که تلگرام را تأسیس کردند، قصد انجام چنین کاری را دارند. اگر این دو برادر موفق شوند، بلندپروازی آنها کموبیش منجر به ایجاد معادلی دیجیتال برای یک سیستم اقتصادی مستقل خواهد شد.
تاکنون، تمام تلاشها برای تبدیل بیت کوین و سایر انواع ارز دیجیتال به یک نوع روش پرداخت همگانی و بیدردسر، به در بسته خورده است. از جمله دلایل این شکستها میتوان به کارمزد بالای تراکنشها و نیاز به زمان زیاد برای پردازش اشاره کرد. حتی اگر اکوسیستم بیت کوین، اتریوم یا هر ارز دیجیتالی دیگری بتواند مشکلات مقیاسپذیری را حل کند، به دلیل تعداد پایین کاربران، خردهفروشهای بزرگ جذب این اکوسیستمها نخواهند شد. در این میان ایدهای که برادران دورف قصد دارند آن را از طریق بزرگترین «عرضهی اولیهی پول دیجیتالی» (ICO) تا کنون آزمایش کنند، ایجاد یک ارز دیجیتالی برای اکوسیستمی است که از قبل حدود ۱۷۰ میلیون کاربر فعال دارد. بر اساس تخمین مدیران تلگرام، این رقم در سهماههی اول سال جاری میلادی به حدود ۲۰۰ میلیون کاربر میرسد.
بیشتر بخوانید: پاول دورف؛ خالق تلگرام، پیامرسان محبوب ایرانیها
این اقدام تلگرام، بزرگترین عرضهی اولیهی پول دیجیتالی محسوب میشود و به همین خاطر توجه زیادی را جلب کرده است. پاول دورف طرفدار آزادیهای فردی است و برنامههای او برای ایجاد «شبکهی باز تلگرام» یا به اختصار TON را میتوان بهعنوان طرح کلی ایجاد یک ملت دیجیتالی بهحساب آورد. ملتی که اعضای آن را کاربران تلگرام تشکیل خواهند داد.
بنا به وعدهی نیکلای دورف، مغز متفکر تلگرام و شبکهی اجتماعی Vkontakte، «بلاکچین» (blockchain) تلگرام کاملا مقیاسپذیر و پرسرعت خواهد بود. البته در اسنادی که تلگرام منتشر کرده، توضیحات دقیقی در مورد نحوهی ایجاد این اکوسیستم ذکر نشده و به همین خاطر برخی از کارشناسان با دیدهی تردید به این موضوع نگاه میکنند. برخی از افراد هم نگران نفوذ سرویسهای اطلاعاتی روسیه در تلگرام و در این پروژه هستند. با این حال ما در اینجا نمیخواهیم به این نگرانیها بپردازیم. بلکه میخواهیم در مورد این پروژهی بلندپروازانه، گمانهزنیهایی را مطرح کنیم.
اپلیکیشن پیامرسانی را تصور کنید که بهعنوان یک گذرنامه برای یک اقتصاد نیمه خودکفا انجاموظیفه میکند. در چنین سناریویی، کاربران از طریق شناسنامهی مجازی شناسایی میشوند. نسخهی اصلی این شناسنامهی مجازی، رمزگذاری شده و فقط در دسترس صاحبش قرار دارد. در چنین اکوسیستمی، کاربران برای انجام کارهای مختلف میتوانند از چنین شناسنامهای بهره ببرند. در حال حاضر، رسانههای زیادی به شکل کانالهای تلگرامی در حال فعالیت هستند. اما پلتفرم ارز مجازی و قرارداد هوشمند تلگرام، به صاحبان این کانالها اجازه خواهد داد که راحتتر از قبل تبلیغ بگیرند و درآمد کسب کنند.
با ابزارهای تعبیهشده در این سیستم، کاربران میتوانند بهصورت ناشناس در محیط وب گشتوگذار کنند. کاربران این اکوسیستم میتوانند ارز مجازی «گرام» (Gram) را که ارز اختصاصی تلگرام خواهد بود، با سایر کاربران یا فروشندگان حاضر در این پلتفرم رد و بدل کنند و حتی میتوانند این ارز را به پول حقیقی تبدیل کنند. بر اساس وعدهی برادران دورف، تمام این فرایندها ساده خواهد بود و کاربران عادی بهراحتی از پس انجام آنها برخواهند آمد.
تنها چیزی که این اکوسیستم اقتصادی برای تبدیل شدن به یک ملت دیجیتالی تکامل یافته کم دارد، یک دولت و یک شبکهی تامین اجتماعی است. این اکوسیستم با در اختیار داشتن سیستمهای هویتی و مالی خاص خود، رسانههای خاص خود و «شهروندانی» که تعداد آنها از جمعیت اکثر کشورهای جهان بیشتر است، حداقل روی کاغذ میتواند به سرعت عاملان اقتصادی کافی را برای تبدیل شدن به یک اقتصاد بزرگ جذب کند.
البته مدیران تلگرام باید این احتمال را در نظر بگیرند که شاید درصد زیادی از کاربران تلگرام برای پرداختها از این پیامرسان استفاده نکنند. چنین رویکردی در چین جواب داده اما در آمریکا چندان موفقیتآمیز نبوده. فقط درصد کمی از آمریکاییها از ابزارهای انتقال پول موجود در پیامرسان فیسبوک استفاده میکنند. در کشورهای غربی، روشهای پرداخت سنتی آنقدر با زندگی روزمرهی مردم عجین شده که نیاز چندانی به راهحلهای جایگزین وجود ندارد.